فهرست مطالب
خلاصه داستان گودزیلا منهای یک
در سال 1945 ژاپن در جنگ جهانی دوم یک کشور بازنده است. در این بین کویچی شیکشیما (ریونوسوکه کامیکی)، یک خلبان کامیکازه جوان، به هر طریقی از شرکت در یک ماموریت انتحاری اجتناب میکند. در آن شب، گودزیلا از دریا بیرون میآید و همه افراد جزیره را به جز کویچی که زنده مانده بود، نابود میکند. این خلبان جوان در حالت شرم و ناامیدی به توکیو باز میگردد و در آنجا با ویرانهها و خبر مرگ پدر و مادرش مواجه میشود.
در ادامه کویچی مجبور میشود با نوریکو (مینامی هامابه) و کودکی که پس از بمبارانهای غم انگیز یتیم شده است، زندگی مشترکی را شروع کند. دشواریهای زندگی سخت پس از جنگ این خلبان را مجبور میکند تا کار پرخطری را برای جبران زندگیهای از دست رفته انجام دهد؛ در نتیجه اکنون او روی یک قایق چوبی شروع به کار میکند و مینهای پراکنده در سراسر سواحل ژاپن را غیرفعال میکند. در این زمان، گودزیلا دوباره ظاهر میشود و دانشمندان نقشهای حیلهگرانه برای از بین بردن هیولا از طریق رفع فشار انفجاری زیر دریا ایجاد میکنند. در این بین کویچی انگیزههای خاص خود را دارد. در واقع او میخواهد به طور مستقل با موجودی که به سمت توکیو میرود مبارزه کند.
اما پیش از بررسی فیلم باید به این نکته اشاره کرد که اولین فیلم گودزیلا در سال 1954 اکران شد و سال گذشته استودیوی ژاپنی توهو فیلم جدیدی در مورد پادشاه هیولاها به عنوان بخشی از هفتادمین سالگرد این فرنچایز منتشر کرد. این فیلم با بودجه 10 تا 12 میلیون دلاری، 115 میلیون دلار در سراسر جهان فروخت، نقدهای تحسین برانگیزی از منتقدان دریافت کرد و اولین اسکار گودزیلایی تاریخ سینما برای بهترین جلوههای ویژه را مال خود کرد. بنابراین تنها چیزی که میتوان برای تعریف این اثر سینمایی به مخاطب گفت این است که فیلم گودزیلا منهای یک دقیقاً همان چیزی است که یک فیلم گودزیلایی باید شبیه آن باشد.
عصبهای احساسی تاریخ
این حرف من یعنی Godzilla Minus One بلافاصله خود را به عنوان یک بوم حماسی بزرگ تعریف میکند؛ در واقع ما با نبردها و درامی روبرو میشویم که در قاب مورد نظر تاکاشی یامازاکی در یک وحدت ناگسستنی دور هم دیگر جمع شدهاند. یامازاکی با این فیلم از یک سو به طرز ماهرانهای عصبهای احساسی تاریخ را حس میکند، و از سوی دیگر فیلم خود را با یک سری اکشنهای شیک و کلاسیک اشباع میکند. بنابراین، ما با یک بلاکباستر سینمایی مواجه هستیم که زمینه را برای موضوعات داستانی جذاب و غم انگیزی مانند سرنوشت، گناه، رستگاری و فداکاری فراهم میکند.
دوران فیلمهای کلاسیک
شاید بهتر است بگوییم که «منهای یک» قدرت خود را از درد برآمده از جنگ میگیرد و یامازاکی، همراه با تیم تولید توانای خود، منظرهای بصری تیره و تار از ناامیدی ژاپنیها را خلق میکند و به نظر راه خروج از آن را نیز به مخاطب میگوید. این یعنی سی و هفتمین فیلم گودزیلا، اثری بی عیب و نقص، گسترده و با احترام به دوران فیلمهای کلاسیک، با ایجاد تعادل بین هیولا و انسان، تبدیل به یکی از بهترین و شاید برترین فیلم گودزیلا در تاریخ سینما میشود.
شخصیتهای انسانی
مهم ترین دلیل من برای دوست داشتن این فیلم گودزیلا توجه درست کارگردان فیلم به شخصیتهای انسانی است. نمیتوان کتمان کرد که گودزیلا منهای یک قوی ترین شخصیتهای انسانی این فرنچایز را دارد. همیشه یک شکایت بزرگ در مورد فیلمهای گودزیلا و ژانر کایجو در سینما و به ویژه در هالیوود، به طور کلی عدم وجود شخصیتهای انسانی مناسب است. این انتقاد به ویژه زمانی میتواند مورد توجه قرار گیرد که شخصیتهای انسانی مستدل، جالب یا به ویژه خوب بازی نشده باشند. اما خوشبختانه، این موضوعی نیست که فیلم تماشایی Godzilla Minus One مجبور باشد با آن مبارزه کند، زیرا بهترین شخصیتهای انسانی در این فرنچایز را به راحتی در خود جای داده است.
- جوایز: نامزد 1 اسکار. 24 برنده و 58 نامزدی در مجموع
- زبان: ژاپنی
- نویسنده: Ishirô Honda, Takeo Murata, Takashi Yamazaki
هنوز نظری ثبت نشده است.
اولین نفری باشید که نظر خود را ثبت میکند.